چند متر پایین تر از چارتاقى نیاسر، چشمه تمیز و خنکى جریان مى یابد و به روستا مى رود. این چشمه که یک هزار و 680 مترمربع بالاتر از سطح دریا قرار دارد، «اسکندریه» نام دارد. گویند اسکندربن فیلقوس به علم کشف الاسرار که از دانیال پیغمبر به او رسیده بود چون عبورش به آن قریه رسید دانست که در دل سنگ آبى بزرگ، مستور و پنهان است. حجاران را طلبید و در یک شبانه روز این چشمه را ساخت و احیا کرد و آن موضع که بالفعل باغ تالار است آن روز مضرب خیام و محل قیام اردوى کیوان پوى بود.

نظر به آن که جایى بسیار رفیع و با روح و صفا و از اطراف و جوانب به قدر 200 ذرع مشرف به جلگه و هموارى است و قاف تا قاف عالم در منظر نظر است، فرمان داد که باغ و عمارت و تالارى بنا کنند و چنان بوده که تمام آن آب به جدول هاى عریض از خیابان هاى آن باغ گردش کرده و به حوضخانه و از آنجا فرو رفته در پاى تالار 7 ذرع کوه را به اندازه 20 ذرع در 15 ذرع تراشیده و پست و هموار کرده حوضى بزرگ در دل سنگ تراشیده در وسط آن فواره اى که تمام آن 4 سنگ آب به قدر یک ذرع جوشیده و از لب آن کوه از موضعى که تقریباً 100 ذرع مسقط الحجر آن است مانند عمودى از بلور به پایین مى ریزد و به نوعى آن آب صاف روشن از آن آبشار به نشیب ریزد که از 2 فرسخ راه نمایان و صداى آن مانند رعد پرده گوش را پاره مى کند. از توصیفاتى که از کتاب تاریخ کاشان عنوان شد مى توان حدس زد که قدمت این محل به دوره اسکندر بازمى گردد.و در تاریخ قم به وصفى دیگر درباره تعداد آسیاب ها در آن زمان و در مسیر آب این آبشار چنین مى نویسد: از جمله 10 باب آسیاب معظم که یکى از آنها به واسطه وفور آب و عمق و ارتفاع تنوره و خوبى آلات و ادوات که در اوایل ابداع و ساخت داشت شبانه روزى یک هزار من بوزن شاه گندم خرد مى کرد.

در کتاب آیین میترا، نوشته مارتین ورمازرن نقل شده است که، پورفیر در کتابش از شخصى به نام اوبولوس روایت مى کند که ستایش مهر در غارهاى طبیعى انجام مى گرفته است. نزدیک غار باید رودخانه اى جریان داشته باشد.

و در کتاب آیین مهر، نوشته شده که، آب در آیین میترا داراى اهمیت فراوانى است، یکى از آداب مهرى دینان شست و شو و غسل بوده و براى شرکت در آیین ستایش مهر، افراد ملزم بودند تا مدت چند شبانه روز، مطابق با آدابى خود را شست و شو دهند و متحمل ضربات تازیانه شوند. در مهرابه ها یا چاه آب وجود داشت یا چشمه هاى جوشان، به همین دلیل کف مهرابه ها جوى حفر مى کردند .



آبشار نیاسر مدرک دیگرى است بر این نظریه که به احتمال غار معبدى بوده متعلق به پیروان آیین میترا.هرساله در روز عید قربان اهالى محله سرکمر و برزه دون در قدیم در کنار چشمه اسکندریه و هم در محوطه مسجد امام حسن (ع)، گاوى قربانى کرده خون آن را بر آب مى ریزند و همراه با آب از آبشار پایین ریخته و به باغ ها و مزارع مى روند، زیرا اهالى اعتقاد بر این دارند که این خون موجب پربرکت شدن آب شده و از کم شدن آب جلوگیرى مى کند.

آب این چشمه بسیار زلال و همسان با آب چشمه سلیمانیه فین است و پس از خروج از دل کوه و در مسیرى طولانى بعد از عبور از باغ تالار و باغ ها به صورت آبشار بسیار زیبایى به پایین و به سمت شهر حرکت مى کند .

مرکز مهم تولید گلاب

شهر نیاسر یکى از 3 مرکز مهم تولید گل محمدى، گلاب و عرقیات گیاهى شهرستان کاشان و کشور است. چنین ویژگى کم نظیرى به دلیل قرارگیرى در دامنه شرقى کوه هاى کرکس و وجود چشمه پرآب اسکندریه و قنات هاى زیاد است که محدوده اى به وسعت 800 هکتار را به زیر کشت برده و با گسترش روش هاى مدرن آبیارى و کشاورزى به میزان زیادى قابل گسترش است. وجود اختلاف ارتفاعى به میزان 200 متر موجب ایجاد چشم اندازهاى بى نظیر و بسیار زیبایى شده است. قطرات ریز آب با عطر گل و سبزه درمى آمیزد و بر گونه ها مى نشیند و نوازشگر روح و جان مى شود و بدین سان آبشار زیباى نیاسر رخ مى نمایاند و تمام کویر را به سوى خویش مى خواند.

محلات مسکونى شهر نیاسر در مساحتى بیش از 8 هزار هکتار از باغ ها و گلستان هاى اراضى زراعى پراکنده شده است. غار تاریخى رئیس و لایه کهن زیرین آن، چارتاقى، بافت تاریخى با عناصر، فضاها، راسته ها و بناهاى عمومى و مسکونى متعدد و گوناگون، باغ هاى گسترده، گلستان هاى زیبا و قرارگیرى در دامنه کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف آن و باغ و کوشک تالار، این شهر را به یکى از شهرهاى تاریخى و گردشگرى کشور تبدیل کرده است.

جذب کننده توریست



فاصله کم شهر نیاسر با شهرهاى اصفهان، کاشان، قم و تهران، جاذب جمعیت بسیارى از این شهرها شده، هرچند که گردشگران خارجى بسیارى به همراه سایر ایرانى ها نیز از این شهر و جاذبه هاى آن بازدید مى کنند به دلیل این که شهر نیاسر در حد وسیعى براى گردشگران و تورهاى گردشگرى داخلى و خارجى شناخته شده و همچنین به لحاظ ویژگى هاى متعددى که داراست، بتدریج با هجوم سرمایه داران، متقاضیان ساخت ویلا و سرمایه گذاران داخلى و خارجى روبه رو مى شود.از آنجا که ادامه زندگى شهر بدون وجود باغ ها و گلستان ها و محیط طبیعى آن ممکن نیس

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٢:۳٩ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/٩/٤